Selasa, 20 Oktober 2009

Minggu Bahasa Arab 2009

AL -FAIZUN( Pemenang ) Usbu' Arabi 09
Anugerah Khas Murid dan Guru Contoh Sempena Minggu Bahasa Arab
Adik Mohd Syafiq Yusmadi & Fatin Nur Nabila ( Thn 1m )
Mereka terpilih kerana paling banyak menggunakan bahasa arab dalam berkomunikasi.
Guru terpilih ialah Pn Faridah Arshad. Beliau menyertai pertandingan Kaligrafi.
Al-Faizun fi ' explorace ' - puzzle Bahasa Arab Tahun 1
Dari kiri: Adik Ainnur Fasihah, Mohd Nor Ariffin, Zulhusni dan Hijaz Bukhari.
Mereka mewakili kumpulan masing-masing.

Barisan hadapan: AL-FAIZUN FI TARJAMAH( Pemenang Terjemahan), Dari kanan: Rabiatul Adawiyah Ramli, Norhafizah K.Salleh dan Mohd Najmi A Sapian.(3M )
Barisan Tengah: Al-Faizah fi Buku Skrap ' - Dari kiri: Nurin Humairah dan Nurul Asmina (3M)
Barisan belakang: Al-FAIZAH FI KHAT : Dari kiri Farah Najiha ( thn 6 ) Hanis Afifah ( Thn 5 ) dan Siti Fatimah ( thn 4 )



Program Minggu Bahasa Arab telah berjaya dilaksanakan bermula pada 12 - 16 Oktober 2009. Antara objektif utama ialah mewujudkan keseronokan berbahasa Arab di kalangan murid yang belajar Bahasa Arab di samping memberi ruang kepada murid lain merasai keindahan bahasa Al-Qur'an. Program sebegini secara tidak langsung membantu dalam pembelajaran dan pengajaran Bahasa Arab. Antara aktiviti yang dijalankan bagi menjayakan minggu arab ini antaranya mengadakan persembahan kelas bagi tahun satu hingga tiga setiap hari pada waktu perhimpunan. Persembahannya ialah Hiwar, Kalam jama'i , nasyid arab dan sketsa arab. Bagi pertandingan pula, diadakan pertandingan Terjemahan, puzzle, kuiz, buku skrap, ciptaan kad raya, dan penulisan khat. Alhamdulillah, penyertaan amat menggalakkan. Sempena Minggu Arab ini, diadakan pencalonan murid contoh, alhamdulillah 2 orang murid terpilih. Mereka daripada Tahun1. Mereka terpilih kerana paling banyak menggunakan bahasa Arab dalam perbualan harian tidak kira di dalam mahupun di luar kelas. Dengan anugerah ini, diharapkan menggalakan murid lain untuk bercakap bahasa arab dalam perbualan harian mereka, insya-Allah. Moga -moga tema hayya bil arabiyyah tercapai objektif.
Illal liqa'.

AL-KITABAH MIN:
Ustazah Nordina Arbain
Guru j-QAF Bahasa Arab , SKSY

Tiada ulasan:

Catat Ulasan