Isnin, 17 Ogos 2009

Melawat Ke Sarawak


Oleh: Ealizia Cristine ak Edison
Rombongan sekolah kami telah mengadakan lawatan ke Kampung Budaya Sarawak. Kampung Budaya Sarawak ini terletak di Santubong, Kuching.
Kampung Budaya Sarawak mempunyai keunikkan yang tersendiri. Di sini terdapat pelbagai jenis rumah tradisional kaum-kaum yang terdapat di Sarawak.Antaranya ialah Rumah Bidayuh, Rumah Iban Rumah Melanau, Rumah Melayu dan lain-lain. Saya dan kawan-kawan melawat ke Rumah Bidayuh. Kami disambut dengan mesra oleh penghuninya. Kami turut di jamu dengan makanan seperti ubi kayu rebus dan sagu.
Selepas itu, kami melawat ke Rumah Iban. Kami disambut dengan Tarian Ngajat. Kami juga belajar menarikan tarian tersebut. Saya berasa berbesar hati apabila diberi pelung untuk memakai pakaian tradisional kaum Iban. Kami turut mengambil pelung untuk bergambar dengan pekerja-pekerja di situ.
Kami menghabiskan masa lebih kurang enam jam di sana.Kemudian kami berangkat pulang ke sekolah. Kami pulang dengan perasaan gembira yang tidak terkira. Pelbagai pengalaman telah kami timba sepanjang berada di tempat yang diwarnai pelbagai suku kaum.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan