Rabu, 12 Ogos 2009

Laporan

LAPORAN LAWATAN KE TAMAN SAINS
SEKOLAH KEBANGSAAN MACHANG

Persatuan Sains Sekolah Kebangsaan Sultan Yusuf telah mengadakan lawatan ke Taman Sains Sekolah Kebangsaan Machang yang terpilih sebagai johan peringkat negeri Pertandingan Taman Sains Sekolah Rendah pada 18.Julai yang lalu.
Lawatan ini disertai 40 orang ahli persatuan dan 4 orang guru penasihat yang diketuai oleh cikgu Mohd Azmi.Lawatan ini bertujuan mendedahkan ahli persatuan tentang pengurusan taman sains serta teknik penjagaan haiwan dan tumbuhan.
Di taman sains sekolah ini terdapat pelbagai sudut seperti tanaman hidroponik, sudut herba, dan tanaman hiasan.Terdapat juga sudut haiwan peliharaan.
Tanaman hidroponik merupakan sudut utama yang terdapat di taman ini.Kawasan ini sangat luas dan diusahakan secara besar-besaran dengan kerjasama PIBG sekolah. Hasil tanaman dijual kepada guru-guru dan ibu bapa bagi menampung kos penyelenggaraan.
Disamping itu,tanaman herba dan hiasan juga tidak di abaikan. Terdapat pelbagai jenis tumbuhan yang di tanam di sudut ini. Di sudut haiwan pula terdapat burung,monyet dan kolam ikan.
Lawatan ke taman sains ini banyak mendatangkan pengetahuaan kepada semua peserta untuk menjayakan projek taman sains di sekolah.

Laporan disediakan oleh, 3.OGOS.2009

(ELICIA CHRISTY AK EDISON)
Setiausaha,
Persatuan Sains SK Sultan Yusuf.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan