BULAN
|
MINGGU
|
AKTIVITI
|
RUJUKAN
|
Jan
|
1
|
Orientasi /Suaikenal/Pendaftaran
|
|
2
|
Mesyuarat Agung
Perlantikan AJK
|
||
Feb
|
3
|
KETATANEGARAAN
· Mengenal dan memahami Sejarah TKRS,
Logo KRS, Bendera KRS,
· Menghafaz dan menyanyikan Lagu KRS
KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN
· Kawad asas
|
Buku Panduan KRS&TKRS m/s 42
|
4
|
KETAHANAN DIRI
· Menyanyikan lagu negaraku dan lagu
negeri
· Melakukan kawad asas dengan baik
|
Buku Panduan KRS&TKRS m/s 43
|
|
Mac
|
5
|
SIMPULAN DAN IKATAN
· Simpulan Buku Sila
· Simpulan Bunga Keti
· Simpulan Manuk
· Simpulan Pengail
BANTU MULA
Mengenal
komponen dalam peti bantu mula
KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN
· Kawad asas
|
Buku Panduan KRS&TKRS m/s 44 –
45
|
6
|
KEUSAHAWANAN
· Mengenal peralatan dapur, kegunaan, penjagaan dan
keselamatan
· Mengetahui dan menghasilkan jenis
masakan ringkas seperti telur mata kerbau, sandwich dan ’scramble eggs’.
KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN
· Kawad asas
|
Buku Panduan KRS&TKRS m/s 49
|
|
April
|
7
|
KEBUDAYAAN
· Menyertai atau mempersembahkan satu
persembahan kebudayaan seperti nasyid, koir, pantun, dikir barat, syair dll.
KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN
· Kawad asas
|
Buku Panduan KRS&TKRS m/s 43
|
8
|
KHIDMAS & ALAM SEKITAR
· Menyertai satu aktiviti gotong-royong
di sekolah
· Menamakan jenis-jenis pokok hiasan
yang terdapat di sekolah
KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN
· Kawad asas
|
Buku Panduan KRS&TKRS m/s 47 –
48
|
|
Mei
|
9
|
KETAHANAN DIRI
· Kawad asas
· Menyertai perkhemahan selama 1 hari
KEBUDAYAAN
· Mengenali budaya pelbagai kaum di
Malaysia.
· Memahami agama dan kepercayaan
pelbagai kaum di Malaysia.
KEUSAHAWANAN
· Pengenalan alat jahitan
· Pengenalan asas jahitan
IKHTIAR HIDUP
· Mengenali tanda-tanda isyarat.
· Menyalakan api
· Menyediakan menu dan makanan
|
Buku Panduan KRS&TKRS m/s 44 –
49
|
10
|
ALAM SEKITAR
· Menamakan jenis-jenis pokok hiasan
dan tumbuhan yang terdapat di sekolah
KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN
· Kawad asas
|
Buku Panduan KRS&TKRS m/s 48
|
|
Jun
|
11
|
DISIPLIN DAN KEROHANIAN
· Membaca dan menghafaz surah 3 Qul
KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN
· Kawad asas
|
|
12
|
DISIPLIN DAN KEROHANIAN/ PENDIDIKAN
MORAL
· Menyenaraikan dan memahami Rukun
Islam dan Rukun Iman
· Membaca
dan menghafaz mana-mana 3 doa harian
· Memahami dan menghafal
Prinsip-prinsip Rukun Negara
· Menyenaraikan perayaan kaum di
Malaysia
KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN
· Kawad asas
|
Buku Panduan KRS&TKRS m/s 41
|
|
Julai
|
13
|
UJIAN KENAIKAN PANGKAT LANS KOPRAL
TKRS
|
|
14
|
KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN
· Kawad asas
DISIPLIN DAN KEROHANIAN/ PENDIDIKAN
MORAL
· Pengukuhan Amalan Nilai-Nilai
Pendidikan Agama / Moral
|
||
15
|
PENGURUSAN DAN GAYA DIRI
· Tanggungjawab terhadap diri
· Memelihara kesihatan tubuh badan.
· Pengurusan diri.
KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN
· Kawad asas
|
||
Ogos
|
16
|
KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN
KOMUNIKASI
Kaedah-kaedah
;
· Lisan
· Bertulis
KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN
· Kawad asas
|
|
17
|
KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN
IKLIM
· Cuaca
· Suhu
· Hujan
· Tanda-tanda hujan
|
||
Sept
|
18
|
KETAHANAN DIRI
· Menyertai perkhemahan selama 1 hari
KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN
· Kawad asas
|
Buku Panduan KRS&TKRS 44
|
19
|
KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN
KEBOMBAAN
· Pengenalan asas
· Pengenalan alat pemadam api di persekitaran sekolah
KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN
· Kawad asas
|
||
Okt
|
20
|
PERKHEMAHAN BADAN UNIFORM SEKOLAH
REKREASI
· Keyakinan di air
|
Rabu, 4 Februari 2015
RANCANGAN TAHUNAN AKTIVITI TUNAS KRS ARAS 1 ( T3 & T4 )
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan